Økonomiske resultat omhandler i all hovedsak Stavanger kommune som bykasse. De kommunale foretakene er omtalt særskilt i kapittel 10. Konsoliderte regnskapstall for kommunekonsernet foreligger i kapittel 13.
Resultatene er bedre enn forventet
De økonomiske resultatene i 2019 er bedre enn tidligere forutsatt. Regnskapet for Stavanger kommune viser et netto driftsresultat på kr 271,4 mill., tilsvarende 2,5 % av samlede driftsinntekter. Nivået er høyere enn det budsjetterte netto driftsresultatet på 0,2 %.
Flere årsaker bidrar til det gode driftsresultatet:
Høyere skatteinngang både lokalt og nasjonalt, medførte endrede inntekter og utjevningskrav for Stavanger. Frie inntekter ble dermed om lag kr 138 mill. høyere sammenlignet med de statlige styringssignalene i høstprognosene. Resultat av finanstransaksjoner ble kr 38 mill. høyere enn forventet og pensjonsutgiftene ble kr 32 mill. lavere enn budsjettert.
Tjenesteområdene hadde til sammen et merforbruk på kr 41,5 mill. i 2019, tilsvarende 0,6 % av en samlet budsjettramme på kr 7,4 mrd. Dette skyldes at områdene Oppvekst og utdanning og Helse og velferd hadde et samlet merforbruk på kr 87,4 mill. De resterende tjenesteområdene hadde et mindreforbruk i 2019.
Samlet gir dette et regnskapsmessig mindreforbruk i driften på kr 148,9 mill.
Lavere investeringsnivå i 2019
Brutto investeringsutgifter eksklusive finanstransaksjoner ble kr 843 mill. i 2019 og om lag kr 219 mill. lavere enn justert budsjett. Årsaken er endret finansiell framdrift på flere investeringsprosjekter. Investeringsinntektene ble kr 251 mill. og kr 59 mill. høyere enn justert budsjett i 2019. Investeringsregnskapet er gjort opp med et regnskapsmessig resultat på kr 0.
Videre i dette kapitlet følger først de overordnede tallstørrelsene og deretter mer detaljerte analyser på drifts-, investerings- og balanseregnskapet. Til slutt omtales finansforvaltningen for 2019.
3.1.1 Finansielle målsettinger
Stavanger kommune har veletablerte, langsiktige finansielle målsettinger for kommunens økonomiske disposisjoner. På kort sikt kan resultatoppnåelsen variere, mens de på lengre sikt må oppnås for å skape en robust og bærekraftig økonomi.
I tillegg til de tre styringsmålene som bystyret i Stavanger har vedtatt, har Fellesnemnda for nye Stavanger kommune i sak FN 37/18 anmodet om oppfølging av ytterligere to økonomiske måltall som retningsgivende i 2019 – på veien til en ny kommune 01.01.2020. Målene har vært førende for bystyrets behandling av handlings- og økonomiplan 2019-2022, disponeringen av årsresultatet for 2018 og påfølgende justering av budsjett 2019. Følgelig rapporteres det på samtlige måltall for 2019. Se tabell 3.1.
Foreløpig foreligger ikke konsoliderte måltall for konsernet som styringsmål.
Økonomiske mål | Mål | 2019 | 2018 | Gjennomsnitt siste 5 år |
---|---|---|---|---|
Netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene | 3 % | 2,5 % | 2,5 % | 3,5 % |
Investeringer, andel egenfinansiering | > 50 % | 55 % | 72 % | 57 % |
Gjeldsgrad, brutto lånegjeld (ekskl. startlån) i prosent av driftsinntektene | < 60 % | 63 % | 61 % | 61 % |
Investeringer i prosent av driftsinntektene | < 11-12 % | 8 % | 11 % | 11 % |
Disposisjonsfond i prosent av driftsinntektene | 6 % | 6,6 % | 6,2 % | 4,7 % |
Netto driftsresultat ble på 2,5 % i 2019 og er betydelige bedre enn budsjettert. Det langsiktige målet for Stavanger er på 3,0 % og strengere enn Fellesnemndas anbefaling om minimum 2 % på kort sikt. Egenfinansieringsgraden ble 55 % og innfrir kommunens langsiktige målsetning på minimum 50 %. Gjeldsgraden havnet på 63 % og like i overkant av målet om lavere enn 60 %. Investeringene utgjorde kun 8 % av driftsinntektene i 2019. Disposisjonsfond havnet over det lokale kravet med 6,6 % av driftsinntektene. Samtlige måloppnåelser ble bedre enn budsjettert og alle utenom gjeldsgraden nådde ønsket nivå.
Analyser av historiske måltall viser at de overordnede styringsmålene henger sammen og er viktige å opprettholde for å skape en god økonomisk bærekraft i framtiden.
3.1.2 Netto driftsresultat
Netto driftsresultat i 2019 ble kr 271,4 mill. og utgjorde 2,5 % av kommunens driftsinntekter. Budsjettjustert netto driftsresultat var på 0,2 %. Hovedårsaken til et høyere resultat enn justert budsjett er høyere frie inntekter og bedre resultat på finanspostene.
Netto driftsresultat
Netto driftsresultat er en av de viktigste indikatorene for økonomisk balanse. Netto driftsresultat framkommer når brutto driftsresultat (driftsinntekter minus driftsutgifter) reduseres for avdrag og netto renteutgifter, samt korrigeres for motpost avskrivinger. Netto driftsresultat viser overskuddet på årets drift før bruk av og avsetninger til fond, samt overføring til investeringer.
Netto driftsresultat må også ses over tid. I løpet av de siste 5 år har Stavanger kommune et gjennomsnittlig resultat på 3,5 %, hvilket er rett over det langsiktige måltallet om minimum 3 %. De siste årene med høyere skatteinngang nasjonalt enn forventet har særlig bidratt til de gode resultatene i årene etter den raske omstillingen i 2013-2014. Utviklingen over tid vises i figur 3.1.
Netto driftsresultat for ASSS-kommunene i 2019 falt til 3,0 % fra 3,4 % i 2018, mens gjennomsnitt alle kommuner falt til 1,4 % fra 2,3 % i 2018. (2019 er ureviderte bykassetall.) For Stavanger kommunes konsoliderte regnskap (bykasse inkl. kommunale foretak) er netto driftsresultat 2,4 % i 2019 (2,3 % i 2018).
3.1.3 Gjeldsgrad
Gjeldsgrad
Gjeldsgraden viser forholdet mellom brutto lånegjeld og driftsinntekter (ekskl. finansinntekter), og er et nøkkeltall som gir en indikasjon på kommunens økonomiske handlefrihet. Startlån er inkludert i brutto lånegjeld.
Ved utgangen av 2019 hadde kommunen en brutto lånegjeld på kr 8,8 mrd., hvorav startlån utgjorde kr 2,0 mrd. Dette ga en gjeldsgrad inklusive startlån på 82 %, og en gjeldsgrad eksklusivt startlån på 63 %. Opprinnelig budsjett 2019 innebar en gjeldsgrad på 66 %. Resultatet ble lavere grunnet høyere inntekter og lavere låneopptak enn budsjettert.
Gjeldsgraden var følgelig også i 2019 rett i overkant av det langsiktige målet på 60 %.
3.1.4 Egenfinansiering av investeringer
Kommunens langsiktige målsetting er at investeringene over tid bør være minst 50 % egenfinansiert for å unngå at for store lånekostnader veltes over på framtidige generasjoner.
Egenfinansiering av investeringer i 2019 tilsvarer 55 % av brutto investeringsutgifter (ekskludert avdrag og utlån til startlån, Stavanger boligbygg KF og Stavanger utvikling KF og avsetninger). Dette er bedre enn nivået på 35 %, som ble forventet ved tertialrapporteringen per 31. august2019. Kommunens langsiktige mål ble innfridd i 2019.
Nivået på egenfinansieringsgraden varierer fra år til år og er avhengig av størrelsen på de ulike egenfinansieringskildene, samt investeringsnivået. Dette er nærmere omtalt i kapittel 3.2.1. Figur 3.3 viser egenfinansieringsgrad av investeringer i perioden 2010-2019.
3.1.5 Investeringsnivå
En viktig forutsetning til kommunens økonomiske måltall er et investeringsnivå som ikke er høyere enn 11-12 % av driftsinntektene. Figur 3.4 viser investeringsnivå i prosent av driftsinntektene i perioden 2010-2019. Utviklingen har vært i ønsket retning – med et fallende nivå siden toppårene fra 2010-2013.
3.1.6 Disposisjonsfond
Disposisjonsfond
Et disposisjonsfond gir en økonomisk robusthet til å møte den betydelige risikoen som ligger i den samlede tjenesteutøvelsen og i investeringsprosjektene til en kommune.
I tillegg gir det økonomisk handlekraft når forutsetningene endrer seg raskt i uønsket retning. Disposisjonsfullmakten og ansvar for fondsnivå ligger hos by-/kommunestyret.
Fellesnemnda anmodet om at disposisjonsfond bør utgjøre minimum 6 % av driftsinntektene i 2019, jf. FN sak 37/18. Målet har vært førende for bystyrets behandling av budsjett- og økonomisaker for 2019 og er innlagt som prikket linje i figur 3.5 da det ikke har vært et gjeldende mål historisk.
Stavanger kommune oppnådde disposisjonsfond på 6,6 % av driftsinntektene ved utgangen av 2019, like over nivået ved utgangen av 2018. Nivået innebærer at oppbyggingen av fondet gjennom mindreforbruket fra årsregnskapet for 2018 i all hovedsak har gått med til å finansiere særskilte tiltak i drift og investeringer i løpet av 2019, jf. bystyrets vedtak i tertialsakene.
Selv om lokalt anbefalt nivå er oppnådd, viser den historiske utviklingen og sakene i 2019 hvor viktig det er å bygge opp disposisjonsfond i gode tider for å skape handlekraft i framtiden.
Se nærmere omtale om sammensetningen av fondene og årets bevegelser i avsnitt 3.4.2.
3.1.7 Investeringsregnskapet
Brutto investeringsutgifter eksklusive finanstransaksjoner ble kr 843 mill. i 2019. Det er om lag kr 219 mill. lavere enn justert budsjett. Årsaken til det er endret finansiell framdrift på flere investeringsprosjekter. Investeringsinntektene ble i 2019 kr 251 mill., som er kr 59 mill. høyere enn justert budsjett.
Endret finansiell framdrift i gjennomføring av flere investeringsprosjekter, lavere utbetalt startlån og høyere inntekter enn forventet medførte at finansieringsbehovet i 2019 ble kr 435 mill. lavere enn justert budsjett. Omfanget ble noe større enn avdekket ved tertialrapporteringene. Som følge av dette ble bruk av lån kr 496 mill. lavere enn budsjett. Udisponerte lånemidler fra 2019 er forventet brukt i løpet av 2020 for å finansiere utgifter som blir forskjøvet mellom regnskapsårene. Låneopptaket bidrar isolert sett til økt gjeldsgrad.
Hovedoversikt investering | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Avvik | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|
Sum investeringsinntekter | -251 072 | -192 418 | 58 654 | -529 293 |
Brutto investeringsutgifter | 843 314 | 1 062 133 | 218 819 | 1 131 456 |
Finanstransaksjoner | 875 673 | 1 032 926 | 157 253 | 512 636 |
Finansieringsbehov | 1 467 915 | 1 902 641 | 434 726 | 1 114 799 |
Dekket slik: | ||||
Bruk av lån | -900 781 | -1 396 251 | -495 470 | -560 618 |
Salg av aksjer og andeler | -227 | - | 227 | -54 |
Mottatte avdrag på utlån | -217 073 | -169 805 | 47 268 | -242 354 |
Overført fra driftsregnskapet | -209 785 | -209 785 | - | -167 295 |
Bruk av disposisjonsfond | -96 499 | -96 800 | -301 | 0 |
Bruk av bundne driftsfond | -44 | - | 44 | -86 |
Bruk av ubundne investeringsfond | -30 000 | -30 000 | - | -80 900 |
Bruk av bundne investeringsfond | -13 507 | - | 13 507 | -63 492 |
Sum finansiering | -1 467 915 | -1 902 641 | -434 726 | -1 114 799 |
Udekket/udisponert | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.1.8 Driftsregnskapet
Driftsregnskapet for 2019 viser et regnskapsmessig resultat på kr 148,9 mill. Resultatet for 2018 var på kr 200 mill.
Driftsinntektene i 2019 ble noe lavere enn driftskostnadene. Dette gir et negativt brutto driftsresultat på kr – 70,7 mill. Resultatet er kr 93,6 mill. lavere enn tilsvarende for 2018 (som ble kr + 22,8 mill.).
Netto driftsresultat ble positivt i 2019 med kr 271,4 mill. Dette er høyere enn forventet i justert budsjett og like over nivået i 2018 på kr 261,3 mill. Resultatene framkommer i tabell 3.3.
Hovedoversikt drift | Regnskap 2019 | Just. budsjett 2019 | Avvik | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|
Sum driftsinntekter | -10 737 677 | -10 292 276 | -445 401 | -10 340 817 |
Sum driftsutgifter | 10 808 398 | 10 445 857 | 362 541 | 10 317 983 |
Brutto driftsresultat | 70 721 | 153 581 | -82 860 | -22 834 |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | 127 130 | 164 964 | -37 834 | 153 868 |
Motpost avskrivninger | -469 202 | -340 494 | -128 708 | -392 360 |
Netto driftsresultat | -271 351 | -21 949 | -249 402 | -261 326 |
Netto avsetninger, fond | -87 311 | -187 836 | 100 525 | -105 982 |
Overført til investeringsregnskapet | 209 785 | 209 785 | - | 167 295 |
Årsresultat, regnskapsmessig mindreforbruk | -148 877 | 0 | -200 013 |
3.1.9 Balanseregnskapet
Balanseregnskapet viser en samlet økning i eiendelene på kr 1 457 mill. i 2019. Anleggsmidlene økte med kr 1 099 mill. blant annet som følge av økte pensjonsmidler og aktiverte investeringer. Økningen i omløpsmidler på kr 358 mill. er hovedsakelig et resultat av økning i premieavvik og bankinnskudd. Egenkapitalen økte med kr 172 mill., noe som er kr 1 064 mill. mindre enn økningen i gjelden. Økte pensjonsforpliktelser utgjorde 54 % av samlet økning i langsiktig gjeld. Arbeidskapitalen er styrket med kr 304 mill. fra 2018 til 2019. Balanseregnskapet er nærmere omtalt i kapittel 3.4.
Balanseregnskapet | Regnskap 2019 | Andel 2019 | Regnskap 2018 | Andel 2018 | Endring 2019-2018 |
---|---|---|---|---|---|
Anleggsmidler | 28 617 | 89,1 % | 27 518 | 89,8 % | 1 099 |
Omløpsmidler | 3 492 | 10,9 % | 3 134 | 10,2 % | 358 |
Sum eiendeler | 32 109 | 100 % | 30 652 | 100 % | 1 457 |
Egenkapital | 10 570 | 32,9 % | 10 398 | 33,9 % | 172 |
Langsiktig gjeld | 19 806 | 61,7 % | 18 570 | 60,6 % | 1 236 |
Kortsiktig gjeld | 1 734 | 5,4 % | 1 684 | 5,5 % | 49 |
Sum egenkapital og gjeld | 32 109 | 100 % | 30 652 | 100 % | 1 457 |
Arbeidskapital | 1 758 | 1 454 | 304 |